Scheepslift 22092015 - Reisverslag uit Waltrop, Duitsland van Greet Molen - WaarBenJij.nu Scheepslift 22092015 - Reisverslag uit Waltrop, Duitsland van Greet Molen - WaarBenJij.nu

Scheepslift 22092015

Blijf op de hoogte en volg Greet

11 Oktober 2015 | Duitsland, Waltrop

Ik houd van werkplaatsen, fabrieken en industrieel erfgoed. Mens en werk is per slot van rekening mijn vak. Het maakt me dan ook blij dat in de Sauerlandreis een bezoek aan het Schiffshebewerk Henrichenburg in Waltrop, Westfalen is opgenomen plus, later in de reis, een rondleiding door de Warsteiner Brauerei.
In de stromende regen verzamelen we op de camping om in twee groepen van circa vijftien personen naar Waltrop te fietsen waar we, na circa dertig minuten langs een drukke weg en door de hectiek van een stad, drijfnat aankomen. Dan breekt de zon door.
Deze scheepslift maakt deel uit van het Westfälisches Landesmuseum für Industriekultur. Hieronder vallen acht plaatsen met industrieel erfgoed. Naast de scheepslift van Waltrop zijn dit: Zeche Zollern in Dortmund, Zeche Hannover in Bochum, Zeche Nachtigall in Witten, Heinrichshütte in Hattingen, TexilWerk in Bocholt, Ziegeleimuseum in Lage en Glashütte Gernheim in Petershagen. Zes van de acht liggen best wel dicht bij elkaar en ik krijg meteen zin om ze allemaal te gaan bezoeken. Maar dat gaat natuurlijk niet op een groepsreis.
Bij de scheepslift worden we opgevangen door twee gidsen, twee vrouwen. Ik word geplaatst in het groepje van de jonge vrouw. Ze heet Inge. Inge blijkt veel kennis van zaken te hebben en spreekt langzaam en duidelijk articulerend Duits. Hoewel ik al meer dan veertig jaar geleden van de middelbare school ben gekomen en daarna amper nog Duits heb gesproken of gelezen, kan ik haar hele verhaal goed volgen. Een mij onbekende vakterm wordt in de context van haar verhaal meteen duidelijk.
Deze scheepslift werd op 11 augustus 1899 feestelijk geopend door keizer Wilhelm II. In 1914 kwam er een sluis bij met een waterbekken van tweemaal vijf meter. Toen de nieuwe lift in 1962 klaar was, werd de oude stilgelegd. De staalconstructie en de machinekamer geven een beeld van de techniek die toen al werd beheerst. Ik ben zeker niet de eerste bezoeker en zal ook de laatste niet zijn die zwaar onder de indruk is van dit imposante bouwwerk.
Ik had overigens voorheen nooit eerder een scheepslift gezien en wist eigenlijk niet eens precies wat het was. Nu wel. Een scheepslift is een mechanische constructie die een bak water, waar een schip in geplaatst kan worden, verticaal kan verplaatsen. Het schip kan zo naar een hoger of lager niveau in een kanaal worden getild. Scheepsliften kunnen in één keer een veel groter verval aan dan schutsluizen. Hierdoor kan met scheepsliften behoorlijk wat tijdwinst worden behaald. Ook worden de waterverliezen van het bovenste waterpand beperkt. Het hoge gewicht van de te transporteren waterbak en de vele mechanische onderdelen van de lift zorgen ervoor dat een scheepslift heel wat onderhoud vergt.
De voor Nederland belangrijkste scheepslift is de Overhaal in Broekerhaven, Noord-Holland. Deze lift is in 1923 gebouwd en hijst de schepen ongeveer 2,5 meter omhoog. In 1993 is hij helemaal gerestaureerd en hij kan nog altijd 11 ton tillen.
Via een smalle, steile trap – denk om je hoofd – beklimmen we een van de torens waar vanaf we een riant uitzicht hebben op de omgeving, de stad en het binnenwerk van de scheepslift.
Op de terugweg even langs de Lidl voor de ingrediënten voor de avondmaaltijd.

  • 11 Oktober 2015 - 18:21

    Ebel:

    Wat een mooi verhaal. En wat toevallig dat ik die lift ken. Direkt in de buurt van die lift heb ik tijdens mijn opleiding stage gelopen gedurende drie maanden en ik fietste daar wel eens heen. Ik heb het nu over zomer 1963. Details herinner ik me niet, wel die imposante beelden van die lift die zomaar complete schepen optilde naar een hoger gelegen kanaal.

  • 12 Oktober 2015 - 00:09

    Lenie:

    zeker een mooi verhaal, en mij deed het denken aan alle sluizen in the Caledonion Canal in Schotland, die in de 19e eeuw gemaakt zijn om een waterweg te maken, zodat schepen niet buitenom over té woelige zeeën hoefden te varen. Op één plek lagen er 9 sluizen achter elkaar.... of te wel daar waren schepen de ganse dag bezig om één kilometer verder te komen.
    Veel plezier verder, margreet. In afwachting van nog meer mooie verhalen?

  • 12 Oktober 2015 - 09:22

    Jannie:

    Leuk verhaal, het geeft een duidelijk beeld, ook al ben je er zelf niet bij.
    Het slotzinnetje is grandioos gevonden, even heel nuchter, na een mooi bezoek, over tot de orde van de dag: boodschappen doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Waltrop

Sauerland 2015

Camperreis met NKC

Recente Reisverslagen:

11 Oktober 2015

Scheepslift 22092015

19 September 2015

Max 19092015
Greet

Actief sinds 14 Aug. 2015
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 4083

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 31 December 2016

Reizen met Boukje 2016

01 Januari 2015 - 31 December 2015

Reizen met Boukje 2015

19 September 2015 - 07 Oktober 2015

Sauerland 2015

Landen bezocht: